Content Map

Saturday, May 7, 2011


La Santisima Trinidad en la Economia de Salvacion
http://www.marysrosaries.com/
El amor y el pecado
Segun el catecismo de la iglesia católica [número de párrafo se incluye]

El catecismo dice que [1846] el evangelio es la revelación en Cristo, del amor misericordioso de Dios hacia las personas que han cometido pecados (cf. p. 15). El evangelio de Mateo, por ejemplo, narra La Ultima Cena, una escena que describe a Jesús comiendo con sus discipulos. Senalando una copa de vino Jesus dice, 'esta es mi sangre del nuevo pacto, que es derramada por muchos para perdón de los pecados "(Mt 26, 28).

[1847] "Dios nos ha creado sin nosotros, pero no nos salvará sin nosotros" (San Agustín, Serm. 169, 11, 13). La flexibilidad de su amor nos llama a la confesión de nuestras culpas . 'Si decimos: ". que no tenemos pecado, nos engañamos y la verdad no está en nosotros, si confesamos nuestros pecados, él es fiel y justo para perdonar nuestros pecados y limpiarnos de toda maldad" (1 Jn 1,8 a 9).

[1848], como San Pablo dice, "donde abundó el pecado, la gracia" (Rm 5, 20). Pero para hacer su trabajo de la gracia debe descubrir el pecado para convertir nuestro corazón y otorgar "la justicia para vida eterna a través del Hijo de Dios "(Rm 5, 20-21). Como un médico que descubrió la herida antes de su tratamiento, Dios a través de su palabra y su espíritu, proyecta una luz brillante sobre el pecado:

La conversión exige el reconocimiento del pecado, y él, siendo una prueba del espíritu de la verdad en lo más íntimo de su ser, se convierte al mismo tiempo, un nuevo comienzo para el don de la gracia: ". Recibe el espíritu santo" en este «convencer en lo referente al pecado" descubrimos una "doble dádiva": el don de la verdad de la conciencia y el don de la certeza de haber sido perdonados. El espíritu de verdad es el Paráclito. (DEV 31).

The Holy Trinity in the
Economy of Salvation
http://www.marysrosaries.com/ 

Love and Sin
According to the Catechism of the Catholic Church [number of paragraph is included]

The catechism says that [1846] the Gospel is the revelation in Christ, of the merciful love of God toward people who have committed sins (cf Lk 15). The Gospel of Matthew, for example, narrates the Last Supper, a scene that describes Jesus dining with his disciples. In the room, looking at a glass of wine Jesus said, 'This is my blood of the covenant, which is poured out for many for the remission of sins "(Mt 26, 28).

[1847] "God created us without us, but he did not save us without us" (St. Augustine, Serm. 169, 11, 13). The accommodation of his love calls us the confession of our faults. 'If we say:' we have no sin, we deceive ourselves and the truth is not in us. If we confess our sins, He is faithful and just to forgive us our sins and cleanse us from all unrighteousness "(1 Jn 1.8 to 9).

[1848] as St Paul says, "where sin increased, grace '(Rom 5, 20). But to do its work grace must uncover sin so as to convert our hearts and bestow 'righteousness to eternal life through the Son of God"(Rom 5, 20-21). As a doctor who discovered the wound before treating it, God through his word and his Spirit, casts a bright light on sin:

The conversion requires the recognition of sin, and he, being a proof of the Spirit of truth in man's inmost being, becomes at the same time a new beginning for the gift of grace: "Receive the Holy Spirit. " So in this "convincing concerning sin" we discover a "double gift ": the gift of the truth of conscience and the gift of the certainty of have been forgiven. The Spirit of truth is the Paraclete. (DeV 31).

Friday, May 6, 2011

Temptation - Tentacion


Picture: Marta Diaz
Tentacion - Temptation

Sin hurts man in his heart, it destroys the love of people and away from God.

Thursday, May 5, 2011

Gravedad del Pecado 
Cautivos en Babilonia
Captivity in Babylon
De acuerdo al catecismo de la Iglesia Catolica [con numero de parrafo]

El catecismo dice que [1855] el pecado destruye o debilita la caridad en el corazón del hombre por una infracción grave de la ley de Dios; aparta al hombre de Dios, que es su fin último y su bienaventuranza, prefiriendo un bien inferior. El pecado venial deja subsistir la caridad, aunque la ofende y la hiere.

[1856] El pecado grave que ataca en nosotros el principio vital que es la caridad, necesita una nueva iniciativa de la misericordia de Dios y una conversión del corazón que se realiza ordinariamente en el marco del sacramento de la Reconciliación:

Cuando la voluntad se dirige a una cosa de suyo contraria a la caridad por la que estamos ordenados al fin último, el pecado, por su objeto mismo, tiene causa para ser grave... sea contra el amor de Dios, como la blasfemia, el perjurio, etc., o contra el amor del prójimo, como el homicidio, el adulterio, etc... En cambio, cuando la voluntad del pecador se dirige a veces a una cosa que contiene en sí un desorden, pero que sin embargo no es contraria al amor de Dios y del prójimo, como una palabra ociosa, una risa superflua, etc., tales pecados son veniales (S. Tomás de A., s. th. 1-2, 88, 2).
Destruction of Jerusalem
THE GRAVITY OF SIN

According to the Catechism of the Catholic Church and
W/number of each paragraph in the Catechism

The Catechism says that, [1855] sin destroys and/or weakens charity in the heart of man by a violation of God's law; it turns man away from God, who is his ultimate end and his beatitude, by preferring an inferior good to him. Minor sin allows charity to subsist, even though it offends and wounds it.

[1856] Sin, by attacking the vital principle within us - that is, charity - necessitates a new initiative of God's mercy and a conversion of heart which is normally accomplished within the setting of the sacrament of reconciliation:
When the will sets itself upon something that is of its nature incompatible with the charity that orients man toward his ultimate end, then the sin is mortal by its very object . . . whether it contradicts the love of God, such as blasphemy or perjury, or the love of neighbor, such as homicide or adultery.... But when the sinner's will is set upon something that of its nature involves a disorder, but is not opposed to the love of God and neighbor, such as thoughtless chatter or immoderate laughter and the like, such sins are venial.[130]

Wednesday, May 4, 2011


Lack of respect for him/herself

While many people wasted their lives, other men and women weep, will suffer and agonize to preserve it.

Falta de respeto por si mismo/a

Mietras muchas personas desaprovecharon sus vidas, otros hombres y mujeres, llorarán, sufrirán o agonizan para preservarla.

Tuesday, May 3, 2011

Picture: Marta Diaz
Title of text: The Everlasting Man - Author: G.K. Chesterton - * A Project Gutenberg of Australia eBook *

Spiritual Childhood

Jesus said that children and those who are like them will be the first in God's Kindom.

... and Chesterton said about us, the christian people, "... that the popular critics of Christianity are not really outside it. They are on a debatable ground, in every sense of the term. They are doubtful in their very doubts. Their criticism has taken on a curious tone; as of a random and illiterate heckling. Thus they make current and anti-clerical cant as a sort of small-talk. They will complain of parsons dressing like parsons; as if we should be any more free if all the police who shadowed or collared us were plain clothes detectives. Or they will complain that a sermon cannot be interrupted, and call a pulpit a coward's castle;..."

Monday, May 2, 2011

Growing with the Bible in hand ---- Creciendo con la Biblia en mano

Picture: Marta Diaz.
What do you find in the Scripture?
Growing with the Bible in hand --- Creciendo con la Biblia en mano
http://www.usccb.org/catechism/text/pt1sect1chpt2.shtml

Este texto en espanol: http://www.vatican.va/archive/ESL0022/__PF.HTM

THE REVELATION OF GOD 
God Reveals His "Plan of Loving Goodness"

51. 1"It pleased God, in his goodness and wisdom, to reveal himself and to make known the mystery of his will. His will was that men should have access to the Father, through Christ, the Word made flesh, in the Holy Spirit, and thus become sharers in the divine nature."2

52. God, who "dwells in unapproachable light," wants to communicate his own divine life to the men he freely created, in order to adopt them as his sons in his only-begotten Son.3 By revealing himself God wishes to make them capable of responding to him, and of knowing him, and of loving him far beyond their own natural capacity.

53. The divine plan of Revelation is realized simultaneously "by deeds and words which are intrinsically bound up with each other"4 and shed light on each other. It involves a specific divine pedagogy: God communicates himself to man gradually. He prepares him to welcome by stages the supernatural Revelation that is to culminate in the person and mission of the incarnate Word, Jesus Christ.

St. Irenaeus of Lyons repeatedly speaks of this divine pedagogy using the image of God and man becoming accustomed to one another: The Word of God dwelt in man and became the Son of man in order to accustom man to perceive God and to accustom God to dwell in man, according to the Father's pleasure.

-------------------------
51-52-53 means number of a specific paragraph in the Catechism

Sunday, May 1, 2011

Picture: Marta Diaz
  • Communion of Saints means love, friendship among people of good will.
  • Comunion de los santos significa amor, amistad entre personas de buena voluntad.
Picture: Marta Diaz
El hombre es "capaz" de Dios

I. El deseo de Dios p://www.vatican.va/archive/ESL0022/__P9.HTM

27 El deseo de Dios está inscrito en el corazón del hombre, porque el hombre ha sido creado por Dios y para Dios; y Dios no cesa de atraer hacia sí al hombre hacia sí, y sólo en Dios encontrará el hombre la verdad y la dicha que no cesa de buscar:

La razón más alta de la dignidad humana consiste en la vocación del hombre a la comunión con Dios. El hombre es invitado al diálogo con Dios desde su nacimiento; pues no existe sino porque, creado por Dios por amor, es conservado siempre por amor; y no vive plenamente según la verdad si no reconoce libremente aquel amor y se entrega a su Creador (GS 19,1).

28 De múltiples maneras, en su historia, y hasta el día de hoy, los hombres han expresado a su búsqueda de Dios por medio de sus creencias y sus comportamientos religiosos (oraciones, sacrificios, cultos, meditaciones, etc.). A pesar de las ambigüedades que pueden entrañar, estas formas de expresión son tan universales que se puede llamar al hombre un ser religioso:


El creó, de un solo principio, todo el linaje humano, para que habitase sobre toda la faz de la tierra y determinó con exactitud el tiempo y los límites del lugar donde habían de habitar, con el fin de que buscasen a Dios, para ver si a tientas le buscaban y le hallaban; por más que no se encuentra lejos de cada uno de nosotros; pues en él vivimos, nos movemos y existimos (Hch 17,26-28).